На основу члана 20. став 1. тачка 2) Закона о локалној самоуправи („Службени гласник РС“, бр. 129/07 и 83/14 – др. закон 101/16 – др.закон , и 47/18 ), чланова 2, 4. и 13. Закона о комуналним делатностима („Сл. гласник РС“, бр. 88/11, 104/16 и 95/18), и члана 40. став 1. тачка 19.) Статута општине Љиг („Службени гласник Општине Љиг“ бр.4/19), Скупштина општине Љиг, наседници одржаној 17.12.2019.године, донела је
ОДЛУКУ О СНАБДЕВАЊУ ВОДОМ ЗА ПИЋЕ
I ОПШТЕ ОДРЕДБЕ
Члан 1.
Овом одлуком се, у складу са законом, уређују и прописују услови и начин обављања комуналне делатности снабдевања водом за пиће на територији oпштине Љиг (у даљем тексту: Општина), општа и посебна права и обавезе вршиоца комуналне делатности и корисника услуга и начин вршења надзора у овој области.
Члан 2.
Комунална делатност снабдевања водом за пиће (у даљем тексту: комунална делатност) је, у смислу ове одлуке, делатност пружања следећих комуналних услуга: захватање, пречишћавање, прерада и испорука воде водоводном мрежом до мерног инструмента потрошача, обухватајући мерни инструмент.
Вода за пиће (у даљем тексту: вода) је, у смислу ове одлуке, вода намењена за људску употребу и обухвата воду било у њеном оригиналном стању или после третмана, која је намењена за пиће, кување, припрему хране или за друге потребе домаћинства, без обзира на њено порекло и на то да ли се доставља из дистрибутивне мреже, јавног извора, јавног бунара, цистерне, контејнера, боца или танкова, као и воду која се користи у предузећима за производњу хране ради производње, обраде, чувања или стављања на тржиште производа или супстанци намењених за људску употребу, ако су надлежни органи сагласни да квалитет воде не може да утиче на здравствену исправност хране у њеном коначном облику.
Члан 3.
Комуналну делатност из члана 2. став 1. ове одлуке на територији општине обавља Јавно комунално предузеће „Комуналац“ Љиг, коме је посебном Одлуком поверена ова комунална делатност. (у даљем тексту: вршилац комуналне делатности).
Члан 4.
Корисници комуналних услуга (у даљем тексту: корисници) из члана 2. став 1. ове одлуке су: корисници у индивидуалном и колективном становању (физичка лица), корисници у индивидуалном и колективном становању (правна лица), корисници у пословном простору, бенефицирани корисници и корисници из категорије занатства, као власници, закупци или корисници по другом основу некретнина, прикључених на јавни водовод, који из њега користе воду, уз сагласност вршиоца комуналне делатности.
Члан 5.
Јавни водовод је, у смислу ове одлуке, скуп повезаних објеката који су у функцији захватања воде из уређеног и заштићеног изворишта, пречишћавања, складиштења и транспорта воде за пиће дистрибутивном водоводном мрежом до водомера корисника.
Јавни водовод чине комунални објекти и постројења, као и опрема, који служе за обављање комуналне делатности.
Јавно водоснабдевање је, у смислу ове одлуке, снабдевање водом за пиће из јавног водовода.
II ОПШТЕ ОБАВЕЗЕ ВРШИОЦА КОМУНАЛНЕ ДЕЛАТНОСТИ
Члан 6.
Вршилац комуналне делатности је дужан да комуналну делатност обавља континуирано и квалитетно, у складу са усвојеним стандардима за обављање те делатности, ради уредног задовољавања потреба корисника, обезбеђења техничког, технолошког и економског јединства система и усклађености његовог развоја, стицања добити и остваривања другог законом утврђеног интереса.
Члан 7.
Вршилац комуналне делатности је дужан да свој рад и пословање организује на начин којим се обезбеђује:
1.Трајно и несметано пружање комуналних услуга корисницима под условима и на начин уређен
законом, прописима и стандардима донесеним на основу закона;
2. Довољна количина воде којом се обезбеђује одређени ниво комуналних потреба корисника;
3. Здравствена и хигијенска исправност воде према прописаним стандардима и нормативима;
4.Тачност у погледу испоруке воде, сигурност корисника у погледу снабдевања водом и
поузданост у пружању услуга и информисаност потрошача корисника;
5.Предузимање мера одржавања, развоја и заштите комуналних објеката, постројења и опреме,
које служе за обављање комуналне делатности;
6.Развој и унапређење квалитета и врсте комуналних услуга, као и унапређење организације и
ефикасности рада;
7. Заштита животне средине;
8.Прописани ред првенства у испоруци воде када услед више силе, хаварије, елементарне
непогоде, епидемије и сл. дође до смањења постојећих техничких капацитета, односно
престанка могућности њиховог коришћења;
9.Остваривање права и обавеза корисника као и права и обавеза за вршиоца комуналне
делатности у вршењу делатности.
Члан 8.
Вршилац комуналне делатности одговоран је за правилну примену свих стандарда, прописа и техничких мера којима се постиже прописани квалитет воде.
Члан 9.
Вршилац комуналне делатности дужан је да у средствима јавног информисања, или на други погодан начин, обавести кориснике о планираним или очекиваним сметњама и прекидима који ће настати или могу настати у пружању комуналних услуга, најкасније 24 сата пре очекиваног прекида у пружању тих услуга.
Члан 10.
У случају наступања непланираних прекида у пружању комуналних услуга, односно обављању комуналне делатности, вршилац комуналне делатности дужан је да о томе одмах обавести Одељење за инспекцијске послове и истовремено да предузме потребне мере за отклањање узрока поремећаја, а нарочито да обезбеди:
-привремено пружање комуналних услуга из алтернативних извора;
-радно ангажовање запослених на отклањању узрока поремећаја, односно прекида;
-хитну поправку и замену инсталација и уређаја којима се обавља комунална делатност;
-заштиту комуналних објеката, уређаја и постројења од хаварија, и друге неопходне мере.
Ако вршилац комуналне делатности не предузме потребне мере ради отклањања узрока прекида у пружању комуналних услуга, односно обављању комуналне делатности у року од 24 часа, надлежни орган општинске управе има право да предузме мере за хитну заштиту комуналних објеката и друге угрожене имовине на терет вршиоца комуналне делатности.
Члан 11.
По пријему обавештења о непланираном прекиду у пружању комуналних услуга, односно обављању комуналне делатности, Одељење за инспекцијске послове о томе одмах обавештава Председника општине.
Председник општине, може наложити вршиоцу комуналне делатности предузимање и других неопходних мера и то:
-одредити ред првенства и начин пружања услуга оним корисницима код којих би услед прекида настала опасност по живот и рад грађана или рад правних и фихичких лица, или би настала значајна или ненадокнадива штета;
-за хитну заштиту комуналних објеката и друге угрожене имовине;
-за обезбеђивање потребне механизације и других уређаја, ангажовање стручних лица и набавку енергената;
-обезбеђивање финансијских средстава за санирање оштећених комуналних објеката;
-утврђивање разлога и евентуалне одговорности за непланирани прекид у пружању комуналних услуга, односно обављању комуналне делатности и учињену штету.
Члан 12.
Вршилац комуналне делатности дужан је да успостави лако доступне контакт линије за помоћ корисницима у вези са прикључењем на дистрибутивну мрежу и квалитетом и коришећњем комуналних услуга.
III УСЛОВИ И НАЧИН ОБАВЉАЊА КОМУНАЛНЕ ДЕЛАТНОСТИ
Прикључак на јавни водовод
Члан 13.
Сваки објекат који се снабдева водом из јавног водовода, мора имати свој засебан прикључак.
Прикључак почиње од споља са уличном водоводном цеви, а завршава се у склоништу за водомер испред водомера, а иза првог затварача.
Уколико се објекат састоји од стамбеног и пословног дела, прикључком је могуће обезбедити воду за снабдевање стамбеног дела и снабдевање сваког пословног простора засебно, а уколико технички капацитети на месту прикључења дозвољавају и за противпожарну заштиту.
Изузетно, на основу писмене сагласности корисника чији је објекат већ прикључен на јавни водовод и заинтересованог физичког или правног лица – власника другог објекта, уколико за то постоје технички или разлози економичности, вршилац комуналне делатности може дозволити да се путем једног прикључног вода снабдевају водом два или више објеката.
Забрањено је да корисник без сагласности вршиоца комуналне делатности дозволи да се објекат другог физичког или правног лица прикључи на његову унутрашњу водоводну инсталацију или прикључни вод.
Уређаји и инсталације за снабдевање водом и обезбеђење притиска (хидрофор, базен, регулатори притиска, као и унутрашња хидрантска мрежа и сл.) део су унутрашње инсталације корисника, без обзира где су смештени и њихово одржавање врши корисник или група корисника о свом трошку.
Члан 14.
Корисник постаје потрошач воде (у даљем тексту: потрошач) када од вршиоца комуналне делатности добије писмено одобрење за прикључење на јавни водовод, уз претходну контролу прикључења на унутрашње инсталације и то у случајевима када се у једну водомерну шахту поставља више од два водомера.
Овлашћено предузеће је дужно да са будућим корисницима услуга закључује уговоре о прикључењу и коришћењу јавног водовода, а од дана ступања на снагу ове Одлуке.
Члан 15.
Потрошња воде мери се водомером, а само изузетно по другом критеријуму.
Потрошња воде читавог објекта мери се једним водомером на прикључку за тај објекат.
Изузеци од става 1. и 2. овог члана могу се дозволити само у оправданим случајевима и по одредбама ове одлуке.
Вршилац комуналне делатности ће одобрити уградњу индивидуалног водомера уколико су испуњени сви услови прописани актом којим се уређују услови и поступак за уградњу индивидуалних водомера.
Акт којим се уређују услови и поступак за уградњу индивидуалних водомера доноси вршилац комуналне делатности.
Код свих категорија потрошача уколико постоје техничке могућности, могу се уградити индивидуални водомери.
У новоизграђеним стамбеним објектима са више станова, а који се снабдевају водом преко заједничког главног водомера, обавезна је уградња индивидуалног водомера.
У објектима који су прикључени на јавни водовод, индивидуални водомери могу се уградити уколико сви потрошачи у том објекту прихвате уградњу и уколико техничке могућности дозвољавају.
Изузетно од става 7. овог члана, у оправданим случајевима (одсуство власника, нерешени имовинско – правни односи, недостатак новчаних средстава и сл.) индивидуални водомери ће се уградити само код дела потрошача, који се снабдевају водом преко заједничког главног водомера, али не мање од 75% од укупног броја потрошача.
Трошкове уградње индивидуалног водомера сноси потрошач, односно инвеститор.
Индивидуални водомер представља опрему потрошача, који је дужан да исту одржава.
Члан 16.
Све врсте радова на јавном водоводу и прикључцима изводи искључиво вршилац комуналне делатности.
Постављање водомера, као и сваку накнадну радњу у циљу замене – овере мерила, демонтаже и монтаже ради отклањања квара, контроле потрошње воде и сл, врши вршилац комуналне делатности.
Постављање индивидуалних водомера и замену врши вршилац комуналне делатности, на трошак потрошача.
Члан 17.
Забрањено је прикључење самосталних система за снабдевање водом на инсталације јавног водовода.
Члан 18.
Сваки потрошач је дужан да своје водоводне инсталације одржава у исправном стању, да рационално троши воду и да се придржава одредаба ове одлуке.
Члан 19.
Прикључак на мрежу водовода врши се на основу одобрења за прикључење, у складу са техничким условима, које издаје ЈКП.
Технички услови за прикључење објекта издају се у поступку издавања локацијских услова.
Захтев за издавање локацијских услова подноси се Одељењу за општу управу Општинске управе Љиг, које по службеној дужности, а о трошку инвеститора, прибавља техничке услове.
Услове, односно техничке податке, као и посебне услове и сагласности за пројектовање, градњу и пријем водоводног прикључка у складу са техничким нормативима, одређује и даје ЈКП.
Услови за прикључење на водоводну мрежу садрже:
-Место и начин прикључења;
-Пречник и квалитет прикључне цеви;
-Тип и капацитет мерног инструмента;
-Положај, димензије и начин обраде водомерног шахта ради заштите од водопропустљивости
истог;
-Тип поклопца на водомерном склоништу;
-Забрану повезивања инсталација које се снабдевају водом из других извора са инсталацијом
преко које се користи вода из градског водовода;
Инвеститор је дужан да, пројекат прикључка на водоводну мрежу, изради према добијеним условима.
Инвеститор је дужан да прибави решење о одобрењу за извођење радова у складу са чланом 145. Закона о планирању и изградњи и да пријави наведене радове Одељењу за општу управу.
Захтев се подноси Одељењу за општу управу општине Љиг, кроз централни информациони систем.
Уз захтев се прилаже:
-Идејни пројекат са техничким описом и графичким прилозима којим се приказује
предметни прикључак;
-Доказ о праву својине на парцели;
-Доказ о власништву над објектом;
-Писмену сагласност власника непокретности или носиоца права на непокретности ако се
спајање мора извршити преко непокретности другог власника;
-Уговор о накнади за инвестиционо улагање у недостајућу комуналну инфраструктуру;
-Одобрење за прокопавање улице уколико је дефинисано техничким условима;
-Доказ о уплати накнаде за инвестиционо улагање у складу са техничким условима.
На основу издатог решења о одобрењу за извођење радова надлежног Одељења општинске управе општине Љиг, вршилац комуналне делатности доноси Решење о одобрењу прикључења и врши прикључак на водоводну мрежу у року од 15 дана.
Aко објекат који је привремено прикључен на водовод не буде озакоњен, грађевински инспектор је дужан да без одлагања, а најкасније у року од три дана по добијању акта, примерак тог акта достави ЈКП, које је привремено прикључило објекат на своју мрежу.
ЈКП је дужно да у року од 30 дана од пријема акта, искључи објекат са мреже на коју је привремено прикључен.
Члан 20.
Унутрашња водоводна инсталација може се изводити само на основу пројекта који је одобрио надлежни орган.
Сагласност за прикључење на јавни водовод даје вршилац комуналне делатности.
Трошкове издавања сагласности као и трошкове израде прикључка сноси подносилац захтева – потрошач.
Техничке податке потребне за предрачун и пројекат унутрашњих водоводних инсталација даје вршилац комуналне делатности.
Члан 21.
Сваки објекат који се прикључује на јавни водовод мора имати прикључни вод непосредно са јавног уличног водовода.
Сваки прикључни вод мора бити снабдевен затварачем испред водомера и једним затварачем иза водомера.
Водомер и затварач иза водомера није саставни део прикључка него је део унутрашње инсталације објекта, која је у власништву потрошача.
Сваки прикључни вод називних димензија од 30 мм и већих мора бити снабдевен затварачем са уградбеном гарнитуром и уличном капом, непосредно иза места спајања прикључног вода са јавним цевоводом или само затварачем без уградбене гарнитуре уколико је место спајања, тј. почетка прикључног вода у шахти.
Сваки прикључни вод са водомером називних димензија 50 мм и већих, мора бити снабдевен водомером комбинованог типа.
Члан 22.
Права и обавезе грађана који учествују сопственим средствима у изградњи уличног вода, регулисаће се у складу са важећим законским прописима.
Члан 23.
Део стамбеног објекта који има засебан улаз или чини самосталну целину, сматра се засебним објектом у смислу ове одлуке и може имати свој засебан прикључак на јавни водовод.
Изузетно од одредбе става 1. овог члана, стамбени објекти у блоковима, у којима се налазе само станови, могу имати само један прикључак, ако то захтева инвеститор, уз писмено одобрење вршиоца комуналне делатности.
Члан 24.
Вршилац комуналне делатности може у изузетним случајевима привремено дозволити прикључење на јавни водовод преко суседне непокретности, у случају када не постоје могућности непосредног прикључења и када власник те непокретности за то да писмену сагласност.
Прикључак из става 1. овог члана мора се поништити када се изградњом водоводне инсталације стекну услови за непосредно прикључење објекта на јавни водовод.
Приликом изградње објеката, вршилац комуналне делатности може дозволити инвеститору прикључење путем привременог прикључка у циљу изградње објекта.
Члан 25.
Вршилац комуналне делатности не може ускратити комуналну услугу кориснику, осим у случају када корисник:
1. Изврши прикључење на комуналну мрежу без претходно прибављеног одобрења;
2. Користи услугу противно прописима;
3. Неосновано омета друге кориснике услуга;
4. Не плати комуналну услугу у утврђеном року;
5. Ненаменски користи комуналну услугу у време снабдевања уз ограничење потрошње (редукцију) о чему је корисник благовремено обавештен.
Вршилац комуналне делатности дужан је да у писменој форми обавести корисника комуналне услуге о могућности обуставе комуналне услуге услед наступања случаја из става 1. овог члана и остави му примерени рок за испуњење обавезе.
Вршилац комуналне делатности дужан је да најкасније у року од два дана од измирења дуга за извршену комуналну услугу и плаћене прописане накнаде за поновно прикључење настави пружање комуналне услуге кориснику.
Члан 26.
Водомери морају бити смештени у посебним затвореним склоништима изграђеним према одређеним условима и димензијама, које даје вршилац комуналне делатности и изводе се на терет власника или корисника објекта – будућег потрошача.
Члан 27.
Водомерно склониште се израђује унутар грађевинске парцеле непосредно иза регулационе линије, а највише до три метара од те линије.
Водомерно склониште не може бити смештено унутар објекта.
Изузетно од става 2. овог члана водомерно склониште може бити смештено унутар објекта у случајевима када се регулациона и грађевинска линија поклапају и када објекти немају дворишни улаз, односно могућност израде водомерног склоништа.
У случајевима из става 3. овог члана водомер се може поставити у објекту, непосредно уз зид који се налази на грађевинској и регулационој линији, према условима које утврђује вршилац комуналне делатности, тако да се проласком кроз темељни зид обезбеди трајна заштита водоводне цеви од слегања објекта.
У случају када се водомер поставља унутар објекта, а уколико потрошач намерава да врши пренамену простора у којем се налази водомер, дужан је да о томе обавести вршиоца комуналне делатности ради добијања сагласности за измештање водомера.
Уколико не постоје технички услови за измештање водомера, потрошач не може да добије сагласност за измештање водомера.
Члан 28.
Потрошачи (власници или корисници објекта) одржавају водомерно склониште о свом трошку и брину се да оно буде суво, чисто, уредно и увек приступачно за вршење послова из делатности вршиоца комуналне делатности.
Обавеза потрошача је да водомерно склониште увек буде затворено-обезбеђено исправним поклопцем са ручицом за подизање, како би се спречило физичко повређивање људи, оштећење возила и улаз атмосферских вода.
Забрањено је одлагање ствари, отпада, закључавање водомерног склоништа, паркирање возила и слично, изнад водомерног склоништа.
Склониште у коме је отежано обављање послова из делатности вршиоца комуналне делатности потрошач или група потрошача дужна је да прилагоди прописаним димензијама.
Уколико због стања склоништа прети опасност по загађење инсталација система водоснабдевања и уколико вршилац комуналне делатности не може да обавља послове из своје делатности, потрошач ће бити привремено искључен са система водоснабдевања, све док се водомерно склониште не прилагоди прописаним условима.
Члан 29.
Главни мерни инструмент за мерење потрошње воде уграђен на месту прикључења инсталација корисника на комуналну инфраструктуру представља саставни део комуналне инфраструктуре.
Набавку мерног инструмента из става 1. овог члана врши инвеститор, односно власник непокретности.
Индивидуални мерни инструменти уграђени на инсталацијама корисника, који служе мерењу потрошње воде за појединачне станове, односно појединачне пословне просторије, су у својини власника појединачних станова, односно, власника појединачних пословних просторија који сносе трошкове набавке, уградње, експлоатације, одржавања и функционисања индивидуалних мерних инструмената.
Члан 30.
Забрањено је да потрошач врши неовлашћено манипулисање водомером у делу који се односи на оштећење или уклањање пломбе са водомера.
Члан 31.
Пре истека периода важности овере водомера(гарантни рок), потрошач се обавештава о наступајућој замени водомера за текућу годину.
Потрошач је дужан да обезбеди и омогући приступ и извршење замене водомера.
Замену водомера врши вршилац комуналне делатности у присуству корисника о трошку корисника.
Члан 32.
Уколико оцени да за то постоје технички или разлози економичности, као и технички услови, вршилац комуналне делатности може, уз сагласност потрошача, да у једном водомерном склоништу угради више паралелних водомера.
Одржавање прикључног вода
Члан 33.
Вршилац комуналне делатности надлежан је за вршење поправки и измена на прикључном воду до водомера.
За извођење радова из става 1. овог члана није потребна сагласност потрошача, али је вршилац комуналне делатности дужан да га о томе унапред обавести, а ако је поправка била хитна, потрошач ће се о томе накнадно обавестити.
Члан 34.
Кварови на водомеру, инсталацији прикључка и затварача а који настану кривицом потрошача, поправљају се од стране вршиоца комуналне делатности, а на трошак потрошача.
Кварове на водомеру, који настану кривицом потрошача, утврђује стручно лице вршиоца комуналне делатности, уз присуство потрошача.
Кварови или оштећења прикључка који настану кривицом или непажњом потрошача или трећег лица, поправљају се од стране вршиоца комуналне делатности, а на трошак потрошача, односно трећег лица.
Сваки квар или оштећење прикључка или водомера потрошач или треће лице дужан је да одмах пријави вршиоцу комуналне делатности, које ће у року од 48 сати предузети мере за отклањање квара.
Члан 35.
Приликом радова на измени постојећег стања прикључка на јавни водовод, вршилац комуналне делатности врши извођење радова о трошку инвеститора који захтева измену постојећег стања.
Заштитне мере
Члан 36.
Забрањено је прикључење водоводне инсталације на прикључни вод испред водомера.
Члан 37.
Забрањено је свако неовлашћено руковање затварачима на јавном водоводу.
Затварање вентила испред водомера може извршити потрошач само у случају већег квара на водомеру или вентилу за водомер, с тим да је дужан да о томе одмах обавести вршиоца комуналне делатности.
Члан 38.
Потрошач је дужан да своје водоводне инсталације заштити од оштећења и кварова и да благовремено предузме мере у циљу заштите прикључног вода и инсталација од смрзавања.
Члан 39.
У циљу контроле одредаба ове одлуке, запослени код вршиоца комуналне делатности овлашћени су да прегледају унутрашње инсталације водовода и водомерна склоништа, нарочито уколико код потрошача постоје самостални системи за снабдевање водом, уређаји за повећање притисака, уређаји за напајање централног грејања, топлотне пумпе и други уређаји који могу нанети штету јавном водоводу.
Члан 40.
Власник односно корисник непокретности која се налази испод, изнад или поред објеката, цевовода, прикључних водова или инсталација јавног водовода, не може да обавља радове који би могли да ометају вршење комуналне делатности.
Члан 41.
Извођач радова на подземним инсталацијама које су положене испод, изнад или поред објеката, цевовода, прикључних водова или инсталација јавног водовода, дужан је да предузме све неопходне мере у циљу заштите односно обезбеђења водоводних инсталација од оштећења или квара.
Извођач радова из става 1. овог члана дужан је да пре почетка извођења радова писменим путем обавести вршиоца комуналне делатности о намери извођења радова и о мерама које ће предузети у циљу заштите инсталација јавног водовода.
Вршилац комуналне делатности врши надзор приликом извођења радова.
Уколико вршилац комуналне делатности због начина извођења радова или због недовољности заштитних мера сматра да прети опасност од оштећења или квара на инсталацијама јавног водовода, обратиће се Одељењу за инспекцијске послове.
Извођач радова је дужан да поступи по одлуци Одељења за инспекцијске послове.
Члан 42.
На површинама испод којих су положене инсталације јавног водовода забрањено је одлагати отпадни материјал.
IV ОБРАЧУН И ПЛАЋАЊЕ НАКНАДЕ ЗА ПОТРОШЕНУ ВОДУ
Члан 43.
Накнаду за потрошену воду из јавног водовода плаћају потрошачи по кубном метру испоручене воде.
Члан 44.
Цена воде обрачуната по једном кубном метру одређује се одлуком надлежног органа вршиоца комуналне делатности на основу елемената за образовање цена комуналних услуга прописаних законом којим се уређује област комуналних делатности, на коју сагласност даје Скупштина општине Љиг.
Члан 45.
Цена воде за бенефициране потрошаче се уређује посебном Одлуком
Члан 46.
Потрошња воде се наплаћује према количини измереној водомером.
Члан 47.
Потрошња воде се израчунава према разлици стања бројила на водомеру на крају и на почетку временског периода очитавања водомера.
Код обрачуна се читају само цели кубни метри.
Вршилац комуналне делатности не сме обрачунавати потрошњу воде, нити издавати рачуне на основу очитавања са водомера које није контролисало-оверило надлежно контролно тело и на којима нема пломбе као доказа о овери водомера.
Вршилац комуналне делатности може обрачунавати потрошњу воде и издавати рачуне и на основу показивања индивидуалних мерних инструмената-водомера, који су уграђени за мерење потрошње воде једног потрошача, с тим што су корисници индивидуалног водомера у објектима у којима су у све станове и пословне просторе уграђени индивидуални водомери дужни да плаћају и део потрошене воде са главног водомера на водоводном прикључку тј. разлику између збира потрошене количине воде преко свих индивидуалних водомера и прочитаног стања са главног водомера, на једнаке делове – “растур воде”.
Члан 48.
Потрошач има право да тражи испитивање исправности водомера – ванредни преглед.
У случају сумње у исправност водомера, корисник може у писаној форми тражити од вршиоца комуналне делатности да замени мерни инструмент а да скинути инструмент пошаље овлашћеној институцији на контролу о трошку корисника.
Корисник чији је водомер неисправан у обавези је да неисправан водомер замени или поправи у рокуод 30 дана од дана констатованог квара.
Члан 49.
У случају неисправног рада водомера, као и у другим случајевима када се водомером не може измерити потрошена количина воде, потрошњу ће утврдити вршилац комуналне делатности на основу последњег упоредивог обрачунског периода када је водомер исправно приказивао стање.
Ако корисник у предвиђеном року из члана 48.став 3. не изврши поправку-замену водомера, и ако неисправност водомера траје дуже време, обрачун и наплата утрошене воде вршиће се у виду аконтације на основу потрошње од 8 м3 по члану домаћинства на месечном нивоу.
Члан 50.
Утврђивање количине утрошене воде врши се очитавањем водомера за све категорије потрошача.
Очитавање водомера код свих потрошача врши се месечно.
Члан 51.
На основу извршеног очитавања водомера, потрошачима се месечно достављају рачуни за пружене услуге.
У колективним стамбеним објектима, задужења се распоређују по броју чланова за сваки стан, за шта управник зграде доставља потписан списак о броју чланова сваке стамбене јединице.
Потрошачима који обављају пословну делатност у колективним стамбеним објектима, а прикључени су на заједнички водомер, потрошња се обрачунава према броју чланова пријављених од стране овлашћеног представника стамбене зграде, по ценама које важе за кориснике у пословном простору.
Обрачун утрошка воде врши се према очитавању водомера и доставља се потрошачима у року од 15 дана од дана очитавања водомера.
Члан 52.
Вршилац комуналне делатности је дужан да рачуне за пружене комуналне услуге доставља без кашњења и у роковима који омогућавају да потрошач прати остварену потрошњу и задужење за обрачунски период од највише месец дана.
Члан 53.
Вршилац комуналне делатности је дужан да у рачуну за пружене комуналне услуге наведе елементе који потрошачу омогућавају да:
1. Проверава и прати износ свог задужења;
2. Остварује увид у текућу потрошњу ради провере укупне потрошње према пруженом квалитету услуге.
Вршилац комуналне делатности је дужан да потрошачу без накнаде на његов захтев достави детаљну спецификацију рачуна.
Члан 54.
Потрошена вода се не плаћа:
- За гашење пожара из јавних хидраната,
- За гашење пожара из интерне водоводне инсталације, које се доказује писменим документом овлашћеног органа о насталом пожару.
У случају из става 1. тачке 2. овог члана потрошач је дужан да извести вршиоца комуналне делатности у року од 24 часа.
V ШТЕДЊА ВОДЕ
Члан 55.
За време несташице воде вршилац комуналне делатности даје упутства потрошачима о предузимању мера у циљу ублажавања последица несташице воде.
Потрошачи се морају придржавати добијених упутстава.
Члан 56.
У случају веће несташице воде и других тешкоћа у вези снабдевања водом вршилац комуналне делатности је дужно да предузме техничке мере за ограничење потрошње.
Вршилац комуналне делатности може у случају несташице воде и других проблема у вези снабдевања водом, предложити Општинској управи да пропише трошење воде, ограничења или начин трошења воде појединим категоријама потрошача (прање и поливање улица, поливање паркова, пуњење базена, употреба водоскока и сл), као и начин контроле и спровођење прописаних ограничења.
VI ЈАВНИ ИЗЛИВИ
Члан 57.
Уколико овлашћене службе врше проверу притиска на хидрантској мрежи и због тога скидају пломбе са затварача, дужне су писмено обавестити вршиоца комуналне делатности о локацији и корисницима.
Након извршене провере вршилац комуналне делатности поново пломбира затвараче.
Овлашћене службе које за своје потребе користи воду са противпожарних хидраната на јавном водоводу на местима на којима нису уграђени водомери, има обавезу да писмено евидентира утрошене количине воде на месечном нивоу са назнаком тачне локације места утрошка-хидранта и да их наредног месеца достави вршиоцу комуналне делатности ради евиденције.
VII ЗАТВАРАЊЕ ДОВОДА ВОДЕ
Члан 58.
Потрошач може отказати пружање услуге уз достављање документације из које несумњиво произилази да је он власник прикључка.
Отказ се даје писмено а може бити трајан или привремен. Привремено искључење на лични захтев корисника може да траје најдуже до годину дана (12 месеци).
Након истека рока корисник је у обавези да се јави у ЈКП, односно затражи поновно укључење које не може да буде мање од шест месеци након чега може да се понови захтев за привремено искључење.
Уколико корисник који је искључен на основу личног захтева ни након годину дана од дана искључења не поднесе захтев за поновно укључење, вршилац комуналне делатности ће му извршити трајно поништење прикључка, односно брисати из евиденције корисника.
Пружање услуге се може отказати трајно уз потписану сагласност о поништењу прикључка.
Вршилац комуналне делатности ће у присуству потрошача извршити очитавање и евидентирање стања водомера и након што потрошач испусти воду из инсталације искључиће га са система водоснабдевања.
Трошкове отказа као и трошкове поновног прикључења на јавни водовод сноси потрошач.
Члан 59.
Затварање довода воде вршилац комуналне делатности врши искључењем потрошача са јавног водовода или привременим ускраћивањем испоруке воде.
Искључење потрошача са јавног водовода и привремено ускраћивање испоруке воде потрошачу врши се у случајевима, под условима и на начин прописан овом одлуком.
Члан 60.
Вршилац комуналне делатности може искључити потрошача са јавног водовода односно може ускратити пружање комуналне услуге, ако потрошач не измирује своје обавезе за пружене услуге непрекидно у року од 90 дана од дана доспећа првог неплаћеног рачуна, осим ако посебним законом није другачије прописано.
Вршилац комуналне делатности је дужан да пре искључења у смислу става 1. овог члана, потрошача у писменој форми:
1. Упозори на обавезу испуњења обавезе,
2. Обавести да обавезе из тачке 1. овог става може испунити у року од највише 30 дана од дана
достављања писменог обавештења.
Уколико потрошач оспори постојање или висину обавезе из става 1. овог члана и настави да уплаћује рачуне за пружене услуге, вршилац комуналне делатности не може искључити потрошача са јавног водовода и ускратити му пружање комуналне услуге до окончања судског поступка чији је предмет оспоравана обавеза, осим ако посебним законом није другачије прописано.
Члан 61.
Вршилац комуналне делатности може потрошачу привремено да ускрати испоруку воде и у следећим ситуацијама:
– Уколико се потрошач самовољно прикључи на јавни водовод или ако без сагласности вршиоца комуналне делатности на своју унутрашњу инсталацију или прикључак изврши прикључење објекта другог физичког или правног лица,
– Код отказа потрошње воде,
– Уколико је склониште водомера загађено, затрпано, неприступачно или неусловно, а потрошач није уклонио недостатке ни после писмене опомене од стране вршиоца комуналне делатности,
– Када стање инсталације потрошача угрожава здравље потрошача и осталих корисника, односно квалитет воде у јавном водоводу,
– Када настане квар или сметња на потрошачевој водоводној инсталацији,
– Уколико се потрошач не придржава упутства о начину потрошње воде из члана 56. ове одлуке и мера које пропише Општинска управа,
– Када потрошач предузме било какве радње на водомеру или прикључку за које није овлашћен,
– У случају када потрошач изврши прикључење самосталних система за снабдевање водом на инсталације јавног водовода,
– У случају када након извршеног техничког пријема објекта инвеститор не достави вршиоцу комуналне делатности податке о новим власницима или закупцима објекта,
– У случају када потрошач не обезбеди адекватно одвођење воде и
– Ако корисник не омогући замену водомера или не поднесе захтев за уградњу водомора и након писмене опомене од стране вршиоца комуналне делатности.
Члан 62.
По престанку разлога због којих је дошло до искључења, вршилац комуналне делатности је обавезан да изврши поновно прикључење потрошача одмах, а најкасније у року од два дана од дана пријаве отклањања узрока искључења.
Трошкове искључења и поновног прикључења и друге трошкове до којих долази у ситуацијама из члана 61. став 1. ове одлуке сноси потрошач.
Члан 63.
Уколико потрошач не измири своје обавезе из члана 60. ове одлуке након привременог искључења са система водоснабдевања, вршилац комуналне делатности ће му након истека рока од шест месеци извршити трајно поништење прикључка, односно брисати из евиденције корисника.
Члан 64.
Потрошач је дужан да одјави коришћење услуге уколико трајно престаје да користи стамбене, односно пословне просторије због отуђења или исељења из истих.
У случају из става 1. овог члана потрошач је дужан да вршиоцу комуналне делатности достави писмени отказ, најкасније 15 дана од дана настале промене.
Писмени отказ садржи:
– Име и презиме, ЈМБГ и адресу дотадашњег потрошача,
– Име и презиме, ЈМБГ и адресу новог потрошача,
– Доказ о преносу власништва, односно права коришћења,
– Број и адресу обрачунског места,
– Доказ о измиреним обавезама за претходни обрачунски период
До достављања писменог отказа за све обавезе коришћења услуге одговоран је дотадашњи потрошач.
VIII ОБАВЕЗЕ ПОТРОШАЧА
Члан 65.
Потрошач је дужан да:
1.Писаним путем поднесе захтев за прикључење на јавни водовод, уз достављање података и доказа који се траже у складу са одредбама ове Одлуке,
2.Пријави све промене од значаја за испоруку воде, најкасније 8 дана од дана настанка промене,
3.Одржава своје кућне водоводне инсталације у исправном стању,
4.Када уочи квар на водоводном прикључку преко ког је прикључен на јавни водовод одмах о томе обавести вршиоца комуналне делатности,
5.Стара се и одржава о свом трошку водомерни шахт,
6.Дозволи и омогући, овлашћеним запосленима вршиоца комуналне делатности, приступ у
објекат или посебан део објекта, односно парцелу на којој се налази објекат, ради очитавања водомера, одржавања водоводног прикључка и контроле утицаја кућних водоводних инсталација на јавни водовод,
7.Одржава о свом трошку индивидуални водомер за мерење сопствене потрошње воде и у случају квара одмах о томе обавести вршиоца комуналне делатности,
8.Вршиоцу комуналне делатности плаћа накнаду за пружене комуналне услуге.
IX НАДЗОР
Члан 66.
Надзор над применом ове одлуке врши Одељење за инспекцијске послове Општинске управе општине Љиг.
Члан 67.
Послове инспекцијског надзора над спровођењем ове одлуке обавља Одељење за инспекцијске послове преко комуналног инспектора, а по чл. 19. исте одлуке преко грађевинског инспектора у оквиру своје надлежности.
Члан 68.
У вршењу инспекцијског надзора комунални инспектор, осим законом прописаних права и дужности, има и следећа права и дужности:
1. Да проверава да ли вршилац комуналне делатности свој рад и пословање организује у складу са
чланом 7. ове одлуке;
2. Да проверава да ли вршилац комуналне делатности поступа у складу са чланом 9. ове одлуке;
3. Да проверава да ли потрошач своје водоводне инсталације одржава у исправном стању, да
рационално троши воду и да се придржава одредаба ове одлуке (члан 18.);
4. Да проверава да ли потрошач поступа у складу са чланом 28. став 2. ове одлуке;
5. Да проверава да ли је вршилац комуналне делатности предузео техничке мере за ограничење
потрошње у складу са чланом 56. став 1. ове одлуке;
6. Да проверава да ли потрошач поступа у складу са чланом 65. ове одлуке.
Члан 69.
У вршењу инспекцијског надзора, комунални инспектор је овлашћен да:
1. Наложи решењем вршиоцу комуналне делатности да свој рад и пословање организује у складу
са чланом 7. ове одлуке;
2. Наложи решењем потрошачу да своје водоводне инсталације одржава у исправном стању, да
рационално троши воду и да се придржава одредаба ове одлуке (члан 18);
3. Наложи решењем потрошачу да поступа у складу са чланом 28. став 2. ове одлуке;
4. Наложи решењем вршиоцу комуналне делатности да предузме техничке мере за ограничење
потрошње (члан 56. став 1);
5. Изда прекршајни налог;
6. Подноси захтев за покретање прекршајног поступка, односно пријаву за привредни преступ или
кривично дело уколико оцени да је повредом прописа учињен прекршај, привредни преступ
или кривично дело;
7. Предузима друге мере утврђене законом, подзаконским прописима и овом одлуком.
Члан 70.
Ако комунални инспектор приликом вршења надзора утврди да пропис није примењен или да је неправилно примењен, у року који не може бити дужи од 15 дана од дана извршеног надзора, донеће решење о отклањању утврђене неправилности и одредиће рок за њено отклањање.
На решење комуналног инспектора може се изјавити жалба Општинском већу у року од 15 дана од дана достављања решења.
О жалби Општинско веће одлучује у року од 30 дана од дана пријема жалбе.
Жалба не одлаже извршење решења комуналног инспектора.
Решење Општинског већа је коначно у управном поступку и против њега се може покренути управни спор.
Члан 71.
Комунални инспектор у обављању послова сарађује са инспекцијским службама Републике Србије, у складу са законом.
Сарадња из става 1 овог члана обухвата нарочито: међусобно обавештавање, размену информација, пружање непосредне помоћи и предузимање заједничких мера и активности од значаја за обављање послова комуналне инспекције.
X КАЗНЕНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 72.
Новчаном казном од 100.000,00 динара казниће се за прекршај вршилац комуналне делатности:
1. Ако не поступи у складу са чланом 9. ове одлуке;
2. Ако не поступи по решењу комуналног инспектора донетог по овлашћењу из члана 69. став 1.
тачка 1 и 4 ове одлуке.
За прекршај из става 1 овог члана казниће се одговорно лице у правном лицу новчаном казном од 20.000,00 динара.
Члан 73.
Новчаном казном од 100.000,00 динара казниће се за прекршај правно лице:
1. Ако дозволи да се објекат другог физичког или правног лица прикључи на његову унутрашњу
водоводну инсталацију или прикључни вод без сагласности вршиоца комуналне делатности
(члан 13. став 5);
2. Ако прикључи самостални систем за снабдевање водом на инсталације јавног водовода (члан
17);
3. Ако се својевољно прикључи на јавни водовод (члан 25. став 1);
4. Ако врши неовлашћено манипулисање водомером у делу који се односи на оштећење или у
клањање пломбе са водомера (члан 30 );
5. Ако прикључи водоводну инсталацију на прикључни вод испред водомера (члан 36);
6. Ако неовлашћено руководи затварачима на јавном водоводу (члан 37. став 1);
7. Ако не поступи у складу са чланом 65. ове одлуке;
8. Ако не поступи по решењу комуналног инспектора донетог по овлашћењу из члана 69. став 1.
тачка 2. и 3. ове одлуке.
За прекршај из става 1. овог члана казниће се одговорно лице у правном лицу новчаном казном од 20.000,00 динара.
За прекршај из става 1. овог члана казниће се предузетник новчаном казном од 50.000,00 динара.
За прекршај из става 1. овог члана казниће се физичко лице новчаном казном од 20.000,00 динара.
Члан 74.
За прекршај ако поступи супротно забрани из члана 28. став 3. ове Одлуке издаје се прекршајни налог у износу од:
1. За физичко лице 10.000,00 динара;
2. За одговорно лице у правном лицу 10.000,00 динара;
3. За предузетнике 20.000,00 динара;
4. За правна лица 20.000,00 динара.
XI ПРЕЛАЗНЕ И ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 75.
Вршилац комуналне делатности ће Правилником о техничким условима, у складу са важећим законом, и другим прописима који уређују ову област, ближе уредити начин и врсту прикључивања, класификацију објеката и друге техничке услове, односно техничке карактеристике.
Вршилац комуналне делатности дужан је да Правилник о техничким условима донесе у року од 60 дана од дана усвајања Одлуке.
Члан 76.
Ова одлука ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у „Службеном гласнику Општине Љиг“.
Члан 77.
Даном ступања на снагу ове одлуке, престаје да важи Одлука о производњи и испоруци воде, пречишћавању и одвођењу отпадних вода и одвођењу атмосферских вода са јавних површина(“Службени гласник Општине Љиг”, бр. 7/14) .
СКУПШТИНА ОПШТИНЕ ЉИГ
01 Број: 06-46/19-9
ПРЕДСЕДНИК
Горан Миловановић